• Heeft uw kind aangeboren (congenitale) scoliose en wilt u de progressie tegen gaan?
  • Heeft uw kind de oorzaak onbekende (idiopathische) scoliose en wilt u de pijn verminderen of voorkomen?

Gabriela Eshuis-Kacanski is Mensendieck oefentherapeute en behandelt scoliose patiënten met Schroth therapie in Leidschendam- Voorburg

Gabriela Eshuis-Kacanski is Schroth therapeute

Mensendieck oefentherapeute Gabriela Eshuis-Kacanski is Schroth therapeute en hanteert de ‘Schroth Best Pratice’. Dit is een behandelmethode speciaal ontwikkeld voor scoliose als driedimensionale zijdelingse verkromming van de wervelkolom. Een niet-medische term is een ‘kromme rug’.

Doel Schroth therapie voor kinderen met scoliose

Het doel van Schroth therapie voor kinderen met scoliose is het corrigeren van de afwijking (deformiteit) van de wervelkolom, het tegengaan van verder progressie, het voorkomen en verminderen van pijnklachten, het functioneel oefenen in het dagelijks leven en het voorkomen van een brace en operatief ingrijpen.  Bovendien, tonen wetenschappelijke onderzoeken aan, dat oefeningen volgens ‘Schroth methode’ de resultaten van de behandelingen met brace positief beïnvloeden (Sosort guidelines Orthopaedic and Rehabilitation treatment of idiopathic scoliosis during growth, 2011)Schroth therapie voor kinderen met scoliose

Scoliose

Scoliose is in te delen in vier soorten:

• idiopathisch (oorzaak onbekend),
  • congenitaal (aangeboren),
  • neuromusculair (door spier/zenuwaandoening) en
  • degeneratief (door veroudering).

In 80% van de gevallen is de oorzaak van de scoliose onbekend (idiopatische scoliose)  en deze is het meest voorkomende type scoliose. Deze deformatie wordt uitgedrukt in een Cobbse hoek, die door de orthopeed wordt berekend.

BollingSchroth therapie voor kinderen met scoliose Leidschendam

Door de deformatie ontstaat er een bolling aan de achterzijde van de ribben. De bolling wordt goed zichtbaar bij de buktest: naar voren buigen van de rug met gestrekte knieën. zie foto rechts.

Wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat vroegtijdige ontdekking en tijdige aanpak gunstige effecten hebben op het verminderen en voorkomen van verdere deformatie. Uit  de literatuur komt eenduidig naar voren dat de volgende factoren de kans op progressie beïnvloeden:

• de leeftijd van de patiënt op het moment van ontdekken;
  • aan groei gerelateerde factoren zoals de mate van skeletrijpheid (teken van Risser);
  • het al dan niet ingetreden zijn van de menarche (menstruatie) en
  • de lokalisatie van de bocht.
Lees achtergrond informatie over scoliose en Schroth therapie

Informatie

• Wilt u meer informatie over Schroth therapie voor kinderen met scoliose? Bel 070 – 327 18 79, mail kinder@fysiotherapiebarel.nl of vul het contactformulier in zodat zodat wij zo spoedig mogelijk contact met u kunnen opnemen.
  • Wilt u zich aanmelden voor de eerste afspraak? Vul het aanmeldformulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken.