Aanpak
Fysiotherapiepraktijk Barel-van Zee heeft meer dan 25 jaar ervaring in het behandelen van kinderen in de leeftijdscategorie van 0 tot en 18 jaar.
Kinderfysiotherapeuten Alette Barel-van Zee en Els de Waal dagen uw kind spelenderwijs uit om de motoriek te verbeteren. Aan de hand van nagebootste situaties en met behulp van spelmateriaal beïnvloeden en stimuleren zij uw kind naar meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
De aanpak bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Inventarisatie
De aanpak bestaat uit de volgende onderdelen:
Tijdens het telefonisch gesprek inventariseert de kinderfysiotherapeute welke problemen uw kind ervaart en waar u tegenaan loopt (wat is de hulpvraag). Op deze manier is zij al ingelicht als u voor de eerste keer de praktijk bezoekt. Afhankelijk van de problematiek stuurt de kinderfysiotherapeute u een vragenlijst toe. Hierin worden vragen gesteld over de ontwikkeling van uw kind. Voor behandeling van prematuren en dysmaturen volgens het ToP programma wordt na het maken van een telefonische afspraak een andere aanpak gevolgd, die steeds bij u aan huis wordt uitgevoerd.
2. Intakegesprek
Wanneer u met uw kind voor het eerste keer langskomt in de praktijk, gaat de kinderfysiotherapeute verder in op de problematiek van uw kind. Het intakegesprek en eventuele verdere behandelingen bij baby’s en te vroeg geboren kinderen vinden altijd in de thuissituatie plaats.
Tijdens het intakegesprek gaat de kinderfysiotherapeute u vragen stellen over de motorische ontwikkeling van uw kind. Het is soms van belang te weten hoe de zwangerschapsperiode en de bevalling is verlopen en hoe de start van uw kind als baby is geweest.
3. Onderzoek
Na de intake observeert en onderzoekt de kinderfysiotherapeute het bewegen van uw kind. Dit observeren gaat spelenderwijs afhankelijk van de klacht. De kinderfysiotherapeute daagt uw kind uit met spelmateriaal waardoor zij inzicht krijgt van de bewegingsproblematiek.
Voor het onderzoek zijn er motorische (observatie)testen om te kunnen beoordelen of de motoriek van uw kind past bij de leeftijd. Indien nodig doet de kinderfysiotherapeute verder onderzoek naar de beweeglijkheid van de gewrichten en/of spanning van de spieren.
4. Stappenplan
Soms geeft de kinderfysiotherapeute u alleen advies of voorlichting en is behandeling niet nodig.
Wanneer er wel een behandeling nodig is maakt zij een stappenplan met tussentijdse evaluatiemomenten, waarin ze beschrijft wat ze gaat doen en wat het einddoel is. Voorbeelden van einddoelen zijn: “De baby kan met twee handen spelen als het op de rug ligt”, “de peuter struikelt of valt niet meer”, of “het schoolkind kan leesbaar schijven”.
5. Behandeling
Met behulp van passend spelmateriaal leert de kinderfysiotherapeute uw kind hoe het de motorische mogelijkheden kan vergroten. Afhankelijk van de problematiek geeft zij aan de ouders praktische verzorgings- en speladviezen die de motoriek kunnen bevorderen. Zo nodig kan speciaal spelmateriaal uitgeleend worden om thuis te oefenen. Bij baby’s en peuters kan de kinderfysiotherapeute ook het kinderdagverblijf of speelzaal bezoeken om de leidsters van uw kind advies te geven. Bij schoolkinderen kan er overleg met de leerkracht plaatsvinden.
6. Einddoel
Met een herhaalde test kunnen de vorderingen van uw kind worden gevolgd en kan er bepaald worden of het einddoel is behaald.
Informatie
- Wilt u meer informatie? Bel 070 – 327 18 79, mail kinder@fysiotherapiebarel.nl of vul het contactformulier in zodat wij zo spoedig mogelijk contact met u kunnen opnemen.
- Wilt u zich aanmelden voor de eerste afspraak? Vul het aanmeldformulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op om een afspraak te maken.